ANNIE LEIBOVITZ – KRÁLOVNA 35mm fotografie


V článku se objevuje několik klíčových osob, které měly nepostradatelný vliv na její práci. Používám zde často citace a výroky samotné Annie Leibovitz, jelikož si myslím, že člověka nejlíp pochopíte, když posloucháte (v tomhle případě čtete, co říká, než abych její myšlenky interpretovala po svém a třeba ne úplně správně).

Kdo by neznal Annie Leibovitz? A pokud vám nic neříká její jméno, zcela jistě jste již někdy viděli nespočet jejich fotografií.  Annie Leibovitz je americké fotografka (*2.10.1949, Watebury, Conecticut, USA). Jedna z nejznámějších současných žijících legend, před fotoaparátem ji doposud stanulo mnoho známých osobností od státníků (Alžběty II, Baracka Obamy), přes herce, zpěváky, atd. 




RODIČE
Annie pochází z šesti dětí, z židovské rodiny, otec byl důstojníkem u letectva a matka instruktorkou moderního tance. Rodina se často stěhovala – kvůli otcově práci. Prakticky žili v autě.

„Pro mě auto znamená rodinu. Vždycky jsem měla ráda auta. Nasednete a jedete. O vaše tělo je postaráno a vaše duše může volně plout."

Dle Annie, ji fotografování ze začátku moc nezajímalo. Ale měla ho spojené s rodinou. Rodinné fotky pro ni měly citový náboj. A byly důležité zvlášť pro její matku, které jich měla plné stěny.

MATKA  - Marilyn Leibovitz


2)Marilyn Leibovitz
Jak už víme, první z lidí, kteří měli na Annie vliv, byla její matka, nic překvapivého, každého z nás ovlivňují naši rodiče,pokud s nimi vyrůstáme, často se stávají jedni z našich prvních vzorů. Jako dokumentaristka rodinného archivu a zároveň učitelka tance ovlivnila i její práci. Sama Annie prý hodiny tance nějakou dobu chodila.
3)foto baletních tanečníků
S tím se pojí období – až za její „rozjeté kariéry“, kdy se snažila tanec zachytit. Focení v pohybu ji vždy zajímalo. Jejím vzorem byly fotografky Barbara Morgan a Martha Graham. Chtěla „objevit, jak se dělá tanec.“ Později však pochopila, že se fotit nedá.
Vznikly ale krásné fotografie tanečníků a předních představitelů tehdejšího baletu.




OTEC – Samuel Leibovitz 


Otec jako vojenský důstojník se vyskytoval ve Vietnamu koncem 60. let, což ovlivnilo a taky rozdělilo jejich rodinu. Byl posádkou na Filipínách, a tak se zde celá rodina přestěhovala. Neměla tam moc možností seberealizace, začala na fotit a používat temnou komoru na základně. Fotila tedy hlavně základnu a okolí. Během té doby pořídila svoje první fotky na 35mm film, malým fotoaparátem. A jednalo se o fotky reportážní.
I přesto,že rodiče chtěli, aby šla na vysokou školu na Filipínách, Annie se podařilo je přesvědčit,aby mohla studovat v San Franciscu.





OBDOBÍ STUDIÍ

Annie studovala malbu na San Francisco Art Institute. Měla v plánu učit umění :

„Chtěla jsem učit výtvarnou výchovu, ale brzy jsem pochopila, že nemůžeš učit výtvarnou výchovu, když nejsi umělec."

A tak se přihlásila na fotografický workshop.
„Škola fotografie na sanfranciském institutu umění  vycházela z Roberta Franka, který je pokládán za otce 35mm fotografie v USA. A z Cartier-Bressona, který reprezentuje stejný styl v Evropě.  Uchopili fotografii úplně jiným způsobem, učinili ji přenosnou , uvolněnou a plynulou, protože měli malé fotoaparáty. A tak jsem se učila fotografovat. Byla to osobní reportážní práce.“
7)Svět Henriho Cartier Bressona

Po studiích, mladá a plná elánu a ideálů:
„Vyšla jsem ze San Francisca, všechno směřovalo k tomu udělat z něj lepší místo. A pak láska, láska, láska… Nezlehčuji to. Já v to všechno pořád věřím.“








POČÁTKY ROLLING STONE
Rolling Stone, kultovní časopis,  v té době nebyl jen o hudbě. Na začátku ho vedli lidé zhruba stejně staří jako ona, nic moc profesionální a bylo období, kdy se v San Franciscu rodila rocková scéna. Říká se, že ji tehdejší přítel zavezl před redakci a strčil dovnitř. Nikdo Annie nikdy neříkal, co má ve focení dělat, na vše si přišla sama. Měla talent a ráda hudbu a lidé s ní mluvili,tak se stala součástí týmu. První fotografii prý prodala časopisu za 25 dolarů, psal se rok 1970. Když zapadla, začala si víc věřit a nadšení a skvělé oko pro focení ji postupně otvíralo dveře dál a dál. 

První focení s Johnem Lennonem a Yoko Ono

8)John Lennon 
John Lennon nikdy předtím nedal rozhovor, kde by vylíčil, jaké to bylo být Beatles a teď byl připravený to vyprávět. Annie požádala, aby se toho mohla účastnit.

„Nevěděla jsem, jak někoho režírovat, aby něco udělal. Měřila jsem hloubku záběru, řekla jsem Johnovi, aby se na mě podíval, a zároveň jsem stiskla spoušť. Fakt jsem jen měřila.“

Yoko Ono se o ANNIE tehdy vyjádřila: „Vypadala jako studentka, velmi mladá a moc milá a já se divila, že s sebou nevzali nějakého slavného fotografa. Víc ji zajímaly naše duše a myslím, že je to vidět.“







Focení s Rolling Stones

Protože měla dar fotit a vidět věci, kteří ostatní neviděli/nevnímali, záhy se dostala i k tomu, že jela na turné s Rolling stones. Ti měli jedno z nejdivočejších období. V Rolling Stones ji radili, aby na turné se „stounama“ nejezdila:


9)Rolling Stones 
 „ Byla to hloupost vybrat si tuhle skupinu a rozhodnout se, že k nim budete patřit".  Sami Rolling Stones si říkali, že nevydrží dlouho… Ale vydržela. Ve světě rocku byla v té době fotografem číslo jedna.

Keith Richards: „Vůbec jste na ni nemysleli, když chodila kolem a cvakala. Přišla tak k věcem, ke kterým by se ostatní nedostali… Byla všude."  
ANNIE:
"Dělala jsem všechno, co byste předpokládali, že se na turné s Rolling Stones dělá.“ 

11)Mick  Jagger
„Abych udělala tu nejlepší možnou fotografii, o kterou mi právě teď jde, musím být uvnitř. Nejlepší fotografie jsou kolem vás. A vy jste jejich součástí.“

„Aby člověk nafotil nejlepší fotky, musel se stát součástí toho, co se dělo. Dělej všechno, co se tam dělá a pak jsi tam, nikomu nevadíš a nafotíš fotky, jaké chceš.“








STĚHOVÁNÍ ČASOPISU ROLLING STONE DO NEW YORKU
Roku 1978 se časopis Rolling stone rozrostl, přestěhoval se do New Yorku a Annie s ním. Bylo to období, kdy se zrodila jeho charakteristická obálka – fotka na bílém pozadí. Objevila se také nová editorka Bea Feitler, další důležitá postava. Bea byla velice schopná editorka, která měla dar filtrovat práci. Když Annie jednou vyčetla, že nedostala z objektu maximum, že to chce dostat z fotky víc, než jen postavit lidi před bílé pozadí, začala přemýšlet jinak. Začala se zajímat, jak fotí ostatní fotografové. 
12)Yoko Ono a John Lennon 

„Začala používat rekvizity a vnesla do fotografie nádhernou věc a to, kdy je koncepce obrazu hluboce propojena s danou postavou.“ Takže se jednalo o období, kdy Annie Leibovitz přešla k plánovanému, konceptuálnímu focení a významný zlom.  
Začala se řídit heslem, že i ta nejstylizovanější a nejaranžovanější fotka něco dá. 

YOKO ONO A JOHN LENNON podruhé 
S asi nejslavnější fotkou a hlavně k poslední fotce, na které byl zachycen John Lennon, se také váže příběh. Annie se tehdy s Yoko a Johnem sešla po několika letech a oni si i přesto všimli jejího posunu. Na rozdíl od prvního focení, kdy jen „cvakala fotoaparátem“ tentokrát přišla s konceptem, jak si fotku představuje. A získala si je i díky tomu, že jí zajímal jejich názor. Yoko tehdy prý odmítla sundat si „spodek“, ale byla ochotná nechat si „vršek“ , a tak jí Annie řekla,ať si nechá vše a svlékl se pouze John, jenž dle jejích slov  prohlásil, že se nebojí ukázat svoji zranitelnost, nebojí se ukázat nahý,jak se drží své ženy. Netušili, že za čtyři nebo pět hodin bude zastřelen.

„TA OBÁLKA BYLA NEJPOZORUHODNĚJŠÍ FOTKA, JAKOU JSTE KDY VIDĚLI. OTISKLI JSME OBÁLKU BEZ TITULKU, JEN S LOGEM. NEEXISTOVALA SLOVA, KTERÁ BY MOHLA COKOLIV VYJÁDŘIT. PODSTATA TOHO OBRAZU SE STALA OHROMUJÍCÍM ARTEFAKTEM. PIETOU NAŠÍ DOBY.“




VANITY FAIR


13)Demi Moore pro Vanity Fair
Časopis Vanity Fair teprve začínal, a to se skoro žádným renomé, to mu měla přinést právě tehdy už uznávaná Annie Leibovitz. S ní jako součást týmu, se stalo mnohem jednodušší "nalákat" známé osobnosti. Věděli, že s ní se focení promění v něco výjimečného.
Z období focení pro Rolling Stone a hlavně po turné s Rolling Stones si však odnesla jeden „suvenýr“ a to závislost na kokainu. S nabídkou, aby začala fotit pro Vanity fair, po 13-ti letech práce pro časopis Rolling Stone přišla Bea Feitler. A Annie se potřebovala dost pryč od lidí, kteří drogy brali a Rolling Stone jich tehdy byl plný, nastoupila na léčení a vyléčila se jednou provždy.


Když jsem přešla z Rolling Stone do Vanity fair, neměla jsem nástroje na to,aby lidi vypadali dobře. Ani jsem nechápala, že jde fotit z dobré nebo špatné strany. Připadalo mi to pošetilé, že by se lidé měli převlékat."


Obálka je nevděčné dilema, protože je to spíš reklama než fotografie. Navržena tak,aby prodala časopis. Moje práce ale doopravdy žije uvnitř časopisu. Opravdové fotografie jsou uvnitř."


Focení s Demi Moore: Nejdříve mělo jít pouze o akt určený soukromě pro Demi,ale pak Annie napadlo, proč tu fotku nedat na obálku. Přes noc fotka šokovala a rozpoutala hodně diskuzí o mateřství a o tom,jak vlastně ženy v tomto životním období vypadají. 



SUSAN SONTAG

14) Susan Sontag
Susan Sontag – kritička fotografie, spisovatelka, učitelka a politická aktivistka, byla nepochybně jedna z nejdůležitějších lidí v jejím životě. Sama se rozhodla, že se s Annie seznámí. Staly se z nich navždy spřízněné duše. Susan chtěla Annie serióznější, a tak ji nabídla, ať s ní v roce 1993 navštíví Sarajevo během války v Bosně a Hercegovině, po rozpadu Jugoslávie. Pro Annie se jednalo o jakýsi návrat k reportážní fotografii. Zase fotila pouze malým fotoaparátem a bez štábu.

„PRVNÍ, CO VÁM ŘEKNOU: ZAJDĚTE NEJDŘÍV DO MÁRNICE. TAK POCHOPÍTE, O CO TU JDE. BYLA TO VÁLKA, VŠECHNO BYLO OBNAŽENÉ NA ŽIVOT A NA SMRT. VŠECHNO BYLA NAPROSTÁ NÁHODA. ŽIVOT A SMRT NEMĚLA HLAVU ANI PATU.“
Od té doby kamkoliv jela Susan, chtěla, aby Annie jela s ní a vše dokumentovala.
Po návratu ze Sarajeva, které na ní pochopitelně velmi silně zapůsobilo, prohlásila:
15) Susan Sontag

„PAMATUJU SI, ŽE JSEM PO NÁVRATU ZE SARAJEVA MUSELA JÍT FOTIT BARBARU STREISSAND, PROTOŽE MI NAJEDNOU NEPŘIŠLA AŽ TAK DŮLEŽITÁ. NEPŘIŠLO MI PODSTATNÉ, Z KTERÉ STRANY JI NAFOTIT.“

Susan bohužel umírá v roce 2004 na následky myelodysplastického syndromu, který se později vyvinul až do akutní leukémie. Transplantace kostní dřeně ji  nezachránila. Jednalo se pro Annie o jedno z nejtěžších období, Susan se doplňovaly navzájem. Annie byla ženou obrazu a Susan zase slova. Annie dokonce pořídila sadu posmrtných fotografií. 




VOGUE


16)George Clooney ve Vogue

Dalším slavným časopisem, do nějž Annie příspívá, se stal Vogue. Jak většina ví, jedná se o časopis o módě, proto zezačátku nikdo nečekal, že jejich nabídku přijme. Časopis jí dává pocit svobody v otázkách rozpočtu, jelikož ona sama se rozhodně neřadí mezi jedince, kteří finanční otázku řešili. Přestože jsou její nároky vysoké, nakonec dostane,co chce : déšť, auta, letadla, cirkusová zvířata, cokoliv chtěla, dostala.
Takže se dostáváme k části, kde plno lidí vnímá Annie Leibovitz hlavně jako komerční fotografku, což mi přijde škoda. Umožňuje jí to přenést své vize na fotku a dělat to,co ji nejvíc baví a to je právě fotografování.

Stojí na vrcholu obrazové kultury, spojené s celebritami. Hodně k ní přispěla. Dělá to nádherně, i když je to koneckonců podřadná kultura.“

A sama Annie o tomto tématu:
„JE TO PROKLETÍ MÉ EXISTENCE POKOUŠET SE NAJÍT KOMPROMIS MEZI NĚKÝM TAK SLAVNÝM, ŽE NA TO SPOLÉHÁ A MEZI POKUSEM UDĚLAT DOBROU FOTKU.“


17)Annie Leibovitz s dětmi

DĚTI
ZAČALA JSEM V TÉHLE BRANŽI TAK MLADÁ, ŽE OSTATNÍ ŽIVOTY MI PŘIŠLY MNOHEM ZAJÍMAVĚJŠÍ A DOBRODRUŽNĚJŠÍ, AŽ JSEM SI ZAPOMNĚLA VYBUDOVAT VLASTNÍ ŽIVOT.“

Má 3 děti. Nejstarší Sarah Cameron, se narodila, když bylo Annie 52 let. Dále dvojčata (2 dívky), Susan a Samuelle, které jí porodila náhradní matka.


„DOKUD JSEM NEMĚLA DĚTI, BYLA PRO MĚ ZEMĚ PLACATÁ A TEĎ JE KULATÁ.“
A tak navázala na tradici pořizování rodinných fotografií.





PROČ JI MÁM RÁDA
Na Annie Leibovitz a její práci se mi líbí plno věcí. Od přístupu - začínala vlastně od nuly a vše si vydobyla. I přes svůj úspěch na sobě neustále pracuje, fotí vlastně denně, svoji práci miluje, ale zůstává skromná a kritická sama k sobě. Setkává se se slavnými lidmi,ale nebere je tak vážně, jak se někteří berou sami. A i když jí mnoho jiných pomlouvá za to,že teď fotí vlastně "komerčně", dělá to pořád po svém, se svým viditelným rukopisem. Mé sympatie má i z důvodu, že sice teď fotí převážně digitálně,ale prošla etapou focení na film, od temné komory. A ten nejhlavnější  - stačí se podívat na její nádhernou práci.

Fotku výše jsem  pořídila v pražském Neoluxoru, kde měli - nevím jestli ještě stále, knihu s fotkami Annie Leibovitz, pokud máte místo a 65 000 Kč navíc, stojí za to. Ne náhodou se jmenuje "SUMO" - na fotce v porovnání dole normální kniha A4, nahoře "SUMO".


Ještě 2 krásné výroky o Annie Leibovitz:

"Neviděla jsem fotku, kterou vybrala, dokud ji nevytiskli. Dívala jsem se na ni a přemýšlela: Takhle vypadám? Protože osobu, kterou jsem viděla, jsem ještě neznala, ale jak jsem se lidsky vyvíjela, začala jsem se seznamovat s člověkem, kterého ona v tom snímku spatřila."


"Proslavila se fotografiemi slavných lidí . Dělá to lépe, než kdokoliv jiný, a tím, že zachycuje jejich charakter, jejich postoje i nejistoty,je zároveň polidšťuje.ZPŮSOB, JAKÝM ANNIE LIDI FOTOGRAFUJE NÁM ŘÍKÁ, KDO JSOU."




DALŠÍ CITÁTY – V PŮVODNÍM ZNĚNÍ:

  • "Sometimes I enjoy just photographing the surface because I think it can be as revealing as going to the heart of the matter."

  •  "You don't have to sort of enhance reality. There is nothing stranger than truth."

  • "A thing that you see in my pictures is that I was not afraid to fall in love with these people."

  •  "The camera makes you forget you're there. It's not like you are hiding but you forget, you are just looking so much."

  • "As a young person, and I know it's hard to believe that I was shy, but you could take your camera, and it would take you to places: it was like having a friend, like having someone to go out with and look at the world. I would do things with a camera I wouldn't do normally if I was just by myself."

  • "I didn't want to let women down. One of the stereotypes I see breaking is the idea of aging and older women not being beautiful."
  • " Computer photography won't be photography as we know it. I think photography will always be chemical."

  •  "I fight to take a good photograph every single time."

  • "As much as I'm not a journalist, I use journalism. And when you photograph a relationship, it's quite wonderful to let something unfold in front of you."

  • "My lens of choice was always the 35 mm. It was more environmental. You can't come in closer with the 35 mm."

  •  "Photography is not something you retire from."

  • "I'm more interested in being good than being famous."






TRAILER K DOKUMENTU ANNIE LEIBOVITZ - ŽIVOT OBJEKTIVEM
Přikládám zde trailer z youtube k tomuto úžasnému dokumentu, pokud budete mít možnost, doporučuji se podívat. Většinu výroků jsem čerpala právě odsud,ale uvidíte mnohem více.


ANNIE LEIBOVITZ A FOTOAPARÁTY

Snažila jsem se vypátrat, na jaké všechny fotoaparáty Annie fotí/ fotila, což je dost problematické, ale aspoň z toho, na co jsem natrefila. Annie samozřejmě začínala na analogové fotografii, dnes fotí také na digitál, z nalezených (pravděpodobně nekompletní seznam):

Analogové fotoaparáty:

·         Hasselblad 
·         Mamiya RZ-67

Digitální fotoaparáty:

·         Pro práci:

·         Canon EOS 1Ds Mark III 
·         Canon 5D Mark II
·         Hasselblad H2D 
·          Nikon D3

Soukromě:
·         Leica D-Lux3
·         Canon G10


Zdroje/Sources
·       Fotky/Photos:


1) "Annie Leibovitz" [online]. [cit. 2015-07-27]. Dostupné z: http://www.flow935.com/Pics/Blogs/JNess/1260560743-annie_leibovitz1.jpeg


2) "Marilyn Leibovitz" [online]. [cit. 2015-07-27]. Dostupné z: 
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/32/19/6c/32196c90a2c68ffff7bc9a07e560a392.jpg

3) "Foto baletních tanečníků" [online]. [cit. 2015-07-27]. Dostupné z: https://designerisms.files.wordpress.com/2010/05/2-29-liebovitz1.jpg

4) "Samuel Leibovitz [online]. [cit. 2015-07-27]. Dostupné z:http://www.contactpressimages.com/news_pix/oct07/leibovitz02.jpg

5) "Foto z Filipín"[online]. [cit. 2015-07-27]. Dostupné z:http://blogs.artinfo.com/artintheair/files/2012/06/leibovitz-norton.jpg

6)"Mladá Annie Leibovitz"[online]. [cit. 2015-07-27]. Dostupné z:http://blog.oregonlive.com/visualarts/2008/11/large_annie1.jpg

7) "kniha Svět Henriho Cartier Bressona"[online]. [cit. 2015-07-27]. Dostupné z:https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ49zLY7AbBajHzw6hSbzCEotNlVUtcMjpslds5m5Jq-OTK8sbF

8)"John Lennon" [online]. [cit. 2015-07-27]. Dostupné z:http://www.retroplanet.com/mm5/graphics/00000001/Rolling_Stone_Magazine_John_Lennon.jpg

9)"Rolling Stones" [online]. [cit. 2015-07-27]. Dostupné z: https://cdn3.vox-cdn.com/thumbor/71DX7uzJEcpAr9_Uj7INbeV1U0o=/cdn0.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/3005970/RollingStones.0.jpeg

10) "Foto z turné skupiny Rolling Stones" [online]. [cit. 2015-07-27]. Dostupné z:http://sousstyle.com/wp-content/uploads/2014/01/dsc_4075.jpg

11) "Mick Jagger" [online]. [cit. 2015-07-27]. Dostupné z: https://images-blogger-opensocial.googleusercontent.com/gadgets/proxy?url=http%3A%2F%2Fphotos.vanityfair.com%2F2015%2F01%2F30%2F54cbfe88ba5e6f1344addb48_image.jpg&container=blogger&gadget=a&rewriteMime=image%2F*

12)"Yoko Ono a John Lennon "



Text:
-         Napsáno mnou, podklady, citáty čerpány z:

1) Annie Leibovitz - Life through a lens

2)Citáty: http://www.brainyquote.com/